Minden a sebesség
Gyorsaság és agilitás fejlesztése U10–U13-as labdarúgóknál
Sportszülőként fontosnak tartjuk, hogy gyermek számára a futball élmény legyen, miközben fizikailag és mentálisan is megfelelő ütemben fejlődjön. Az U10–U13 korosztályban végzett fejlesztések hozzájárulnak, hogy kialakuljanak azok a mozgásalapok, amelyek később meghatározzák a sportoló hosszú távú sikerét. Ezért fontos, hogy szülőként tisztában legyél vele, milyen elvárások lehetnének jogosak a képzési rendszerrel szemben.
A magyar (v)iszonyok...
Sajnos Magyarországon a közoktatás gyakran nem fordít elegendő figyelmet a gyermekek mozgásával kapcsolatos alapvető készségek fejlesztésére. Sok szülő tapasztalja, hogy a mindennapos testnevelés gyakran csak papíron létezik: rendszeresen elmaradnak a tornaórák, és amikor mégis megtartják őket, gyakran nem megfelelő minőségű képzés valósul meg. Emiatt az alapvető mozgáskészségek (futás, ugrás, rúgás, dobás, helyes testtartás stb.) hiányosan vagy egyáltalán nem kerülnek elsajátításra, ugyanakkor később már olyan összetettebb feladatok következnek, mint a fejen állás, kötélmászás vagy a szekrényugrás. Mivel a labdarúgó edzők alapvetően nem tornatanárok, nem várható el tőlük, hogy ezt a hiányosságot teljes mértékben kompenzálják. Így kialakul egyfajta „senkiföldje”, amelyből csak az ösztönösen jó mozgású, vagy egyéni, külön foglalkozásokon felkészített gyerekek kerülnek ki megfelelő alapokkal.
A labdarúgó edzéseken az edzők általában játékos formában próbálják becsempészni ezeknek az alapvető mozgáskészségeknek a fejlesztését. A gyerekek számára szórakoztató feladatokkal, játékokkal és kisebb versenyhelyzetekkel igyekeznek javítani a koordinációt, gyorsaságot, agilitást és a testtudatot. Ezek a gyakorlatok ugyan élvezetesek lehetnek, de hogy mennyire pótolják hatékonyan az iskolában elmaradt mozgásfejlesztést, azt minden szülő maga döntheti el a saját gyermekén tapasztalt fejlődés alapján.
Mégis mit várnánk a rendszertől, ahol a gyerek a fontos?
Sportszülőként fontos, hogy gyermeked számára a futball élmény legyen, miközben fizikailag és mentálisan is megfelelő ütemben fejlődik. Az U11–U13 korosztályban alakulnak ki azok a mozgásalapok, amelyek később meghatározzák a sportoló hosszú távú sikerét. Ezért különösen fontos, hogy szülőként tisztában legyél vele, milyen elvárások lehetnek jogosak az edzőkkel és a tornatanárokkal szemben.
Először is, jogosan várhatod el, hogy az edzők és tornatanárok közösen hangsúlyt helyezzenek a gyerekek neuromuszkuláris (ideg-izom) fejlődésére. Ebben az életkorban az idegrendszer különösen jól fejleszthető, ezért fontos kérdés lehet számodra, hogy gyermeked edzésprogramja és tornaórája tartalmaz-e olyan gyakorlatokat, amelyek a megfelelő futótechnikát (magas térdemelés, aktív sarokemelés, gyors futóritmus), az irányváltási technikákat (oldalirányú ugrások, rövid, dinamikus sprintek, éles fordulatok) és a helyes testtartást erősítik meg.
Másodszor, az edzések és tornaórák élvezetes és változatos jellegére is érdemes figyelmet fordítani. Ha gyermeked unalmasnak vagy monoton terhelésnek érzi az edzéseket, akkor joggal hiányolhatsz olyan változatos, játékos elemeket, mint például akadálypályák (különféle akadályok átugrása, megkerülése, szlalomfutás), reakció- és gyorsaságfejlesztő játékok (például „tükörjáték”, ahol a gyerekek egymás mozdulatait követik, vagy „célba érős” futóversenyek bóják között). Ezek a gyakorlatok nem csak fejlesztik, de motiválják is a gyerekeket.
Harmadszor, szülőként joggal várhatod el, hogy az edzők és a tornatanárok figyelembe vegyék a pubertáskori testi változásokat is. Gyermeked gyors növekedési szakaszában előfordulhat, hogy mozgása átmenetileg ügyetlenebb lesz. Ilyenkor különösen fontos, hogy az edzésprogram és a testnevelés óra tartalmazzon koordinációt javító feladatokat. Ide tartoznak például az egyensúly- és testtudatot fejlesztő gyakorlatok, mint az egy lábon történő egyensúlyozás, instabil felületeken végzett gyakorlatok, illetve lassú, kontrollált mozgások (pl. kitörések lassú végrehajtással), amelyek segítenek a testtudat erősítésében.
Negyedszer, elengedhetetlen, hogy a képzések során hangsúlyt kapjon a sérülésmegelőzés. Ha azt látod, hogy az edzéseken vagy a tornaórákon kevés figyelmet fordítanak a prevenciós gyakorlatokra, jogosan jelezheted. A sérülésmegelőzés alapvető elemei a megfelelő, dinamikus bemelegítés (például törzs- és csípőerősítő gyakorlatok, dinamikus nyújtások), a stabilizációs feladatok (például plank variációk, törzsstabilizáló gyakorlatok) és a helyes mozgástechnika oktatása (például helyes földet érés technikája ugrások után).
Végül fontos, hogy a gyermeked edzője és tornatanára egyaránt hosszú távú fejlesztésben gondolkodjon. Az optimális fejlődés érdekében az edzésprogramnak és a testnevelési óráknak nemcsak rövid távú eredményeket kell produkálnia, hanem olyan technikai és fizikai alapokat kell létrehoznia, amelyekre később a gyermek pubertáskorában és azt követően építeni lehet. Az ideális edzésprogram tehát sokoldalú, tartalmaz technikai, fizikai, koordinációs és prevenciós elemeket is, amelyek összességében segítik gyermekedet abban, hogy motivált, egészséges és eredményes sportolóvá váljon.
Tapasztalat szerint azok a gyerekek tudnak valóban erős és stabil mozgásalapokra szert tenni, akik ezen a területen célzottan, egyéni képzéseken vesznek részt. Az egyéni foglalkozásokon lehetőség van a gyermek saját fejlődési ütemének és speciális igényeinek figyelembevételére, személyre szabott gyakorlatokkal. Ezáltal a hiányzó vagy gyengébb területek hatékonyan fejleszthetők, így az egyéni képzés jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy gyermeked hosszú távon sikeres és sérülésmentes sportolói karriert építhessen fel.
Végezetül álljon itt néhány példa arra, hogy mire jut, vagy nem jut idő.
Forrás:
- USA Fencing (Brett Klika)
- NSCA – Developing Agility and Quickness, 2nd Ed.
- Tingelstad et al. 2023 – PLOS ONE
- Quatman-Yates et al. 2012
- Busch et al. 2019
- New York Red Bulls Academy Overview